Els contes, les
històries, els relats que conten els llibres per als més petits no només són
arguments per ser narrats, imatges i dibuixos per gaudir visualment o idees per
parlar de temes educatius, hi són també, i gairebé en primer lloc, elements per
al joc. El llibre comença sent un objecte lúdic, una font de divertiment,
sobretot en les edats més primerenques. De fet, La rebel·lió dels plasticanimals recorda llibres de finals dels
anys vuitanta i principis dels noranta com Busca
el tesoro de Hark,de R.L. Stine i editat per Daimon, 1986, El reto de las galaxias: La invasión
androide, de Christopher Black en Susaeta ediciones, 1986 o La isla de los murmullos basat en Five have a mistery to solve de Enid
Blyton ediciones junior (grijalbo), 1986.
Aquests llibres usaven
la tècnica de la narrativa hipertextual. Aquesta passa per canviar els
conceptes d’autor i lector tradicionals, quan l’autor deixa en mans del lector
l’establiment de nexes que guien el seu trajecte en la lectura. La hiperficció
narrativa és un dels tipus de la narrativa hipertextual, és a dir, estan construïts
en forma d’hipertext. En la narrativa hipertextual els rols de l’emissor i el
receptor són intercanviables, els continguts són oberts, dependents de les
eleccions de l’usuari. Un tipus d’aquesta narrativa és el llibrejoc, com el que
ens ocupa. Aquest, no s’hi llig de principi a fi sinó que, s’hi ofereix el
lector opcions sobre les accions que pot realitzar el personatge, habitualment
narrat en segona persona. En cada opció s’indica una pàgina per on la història
ressegueix segons l’acció escollida. L’hipertext es relacionà amb la més
important literatura universal trencant la linealitat amb noves formes d’escriptura
i lectura que intentaven autors com Joyce o Cortázar molt abans que el
llibrejoc o l’hipertext electrònic fossin una realitat. Encarnava la idea del
text obert i postulats com el d’Umberto Eco o la Teoria de la recepció d’Iser
que propugnaven un lector actiu.
Els llibrejocs clàssics
pertanyen a una sèrie de llibres juvenils d’hiperficció explorativa: Choose your own Adventure. Aquesta sèrie
començà a publicar-s’hi en anglès sota el segell Bantam Books de 1979 a 1998. El
lector és el protagonista del llibre. Rere una introducció s’ofereix a aqueix
la possibilitat de triar entre distintes opcions que determinaran el destí del
protagonista. Cada opció li envia a una pàgina distinta, fet i fet, el relat
passa de tindre una estructura ramificada. Poden haver-hi diferents finals
depenent de la tria que hi faci. En aquests llibres es sol premiar la bonhomia,
la intel·ligència o la prudència. Al mateix temps de ser lúdics són molt
educatius perquè estimulen les ganes de llegir i la capacitat de decidir. Els
nens aprenen així també que les seues decisions futures poden ser rellevants en
la seua pròpia vida.
El llibre es pot
presentar com un objecte, com un instrument més del lleure, com una joguina,
les formes, els dibuixos i els textos poder ser també una font de divertiment.
Així en el llibre s'obren les pàgines, no només les que donen accés al seu
contingut, sinó el seu paper mateix en forma de solapes, finestres i portes
diferents al coneixement i l’entreteniment. De la mateixa manera, el llibre s'il·lumina,
perquè la llum és part del seu contingut. Quan el llibre mateix és com un joc,
cosa que succeeix amb La rebel·lió dels
plasticanimals, un llibrejoc per llegir, el nen tria la teua pròpia
aventura per a gaudir aprenent.
Tanmateix, aquest
llibrejoc presenta històries on el divertiment, l’aprenentatge, les línies i
els dibuixos del llibre són el propi element del joc. El gaudi, doncs, està garantit.
Els textos amaguen també endevinalles i endevinar mirant és més que entretingut
i educatiu. Hi són altres de les moltes possibilitats del llibrejoc com a element
lúdic. En el text, l’espai on més lliurement juguen les paraules, s’hi pot gaudir
fins i tot quan s'amaguen, a través de preguntes, i s'oculten les pistes. Quan
les paraules expliquen una educativa i bonica història com aquesta, es pot recrear amb
personatges com els plasticanimals.
Com? Amb imaginació, l’element comú del joc i la literatura. I Jordi Colonques
ho assoleix amb La rebel·lió dels
plasticanimals, i amb escreix.
La rebel·lió dels plasticanimals és un llibrejoc per
viure una aventura on tu ets el protagonista. Ta casa s’ha convertit en un
paratge de bèsties salvatges. Hauràs de prendre les decisions correctes perquè
la història tinga un bon final. Un enginyós relat sobre la classificació dels
animals i la seua distribució arreu del planeta. Un divertit llibrejoc dins de
la literatura de divulgació que t’ajudarà a conèixer la diversitat dels éssers
vius i el teu enginy.
Jordi Colonques
(Vila-real, 1976), doctor en biologia i il·lustrador, ha publicat les novel·les
Tothom sap que dos i dos fan quatre
(1998), El ventre (2001), Sang i fetge (2001), Intersticial (2008) i Món animal
(2010).
ENRIC SANÇ
21 de maig de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Elogi del no-res