La literatura infantil i
juvenil s’inicià a Europa al segle XVIII amb la intenció de formar els més
menuts. Fou al segle XIX quan sortiren obres i veus tan importants com les dels
germans Grimm, Andersen, Stevenson i Mark Twain. El segle XX ressegueix
plenament l’interès pels infants com també es mostrarà en el cinema i la
televisió. Actualment, la literatura infantil i juvenil catalana és d’una gran
qualitat i interès. Entre d’altres podem trobar-hi una gran quantitat d’autors
i estudiosos del tema com: Gemma Lluch, Josep Antoni Fluixà, Ponç Pons, Gabriel
Janer Manila, Miquel Ralló, Juli Capilla, Mercè Climent, Jordi Colonques, Enric
Lluch, Manel Alonso, Joan Pla, Jordi Sierra i Fabra, Francesc Mompó, Ivan
Carbonell, Berna Blanch, Mari Carmen Sáez, Laura Mur, Olga Besolí, Pep
Castellano, Vicent Marçà, entre molts d'altres, i per suposat Joaquina Barba, autora de la rondalla: La dolçaina màgica, que a continuació
ressenyem.
Joaquina
Barba és i viu a la Safor, on exerceix de mestra, encara que també escriu
literatura infantil i juvenil. És una dona compromesa amb l’educació que mira
de reflectir els seus neguits socials als seus llibres. Fins ara, ha publicat: Sònia i els maquis, El braçalet de la
princesa mora, Aixa, la xiqueta del desert, L’illa oblidada, Cel obert, SOS!,
Bullying, Difícil decisió, La dolçaina màgica, Aixa arriba a l’escola, i
recentment, Clariana Parc. En aquesta
rondalla, La dolçaina màgica, Joaquina
Barba conta les aventures d’Hipòlit, un pastoret que viu a les muntanyes. El
lector trobarà amb un llenguatge acurat i senzill els camins i paisatges d’una
geografia valenciana màgica. Hi haurà d’iniciar l’aventura per saber el secret
d’una misteriosa dolçaina.
Quant al vocabulari, cal destacar el sarró: bossa de pell
que usen els pastors per a portar principalment menjar, o el flabiol: una mena
de flauta de set canons. I la descripció d’Hipòlit: «Era un xiquet de
dotze anys, però tenia pensaments ben madurs per a la seua curta edat»; cal dir
que els verbs de l’acció estan en passat i que hi ha una indefinició temporal i
espacial, característica d’altres rondalles. També s’ha de destacar d’aquest
conte l’ús d’expressions, frases fetes o refranys que s’hi troben com: «en un tres
i no res». Així com l'estil narratiu de preguntes directes entre el narrador
i el lector, fent-lo partícip en tot moment de la història. Un tipus de
narració que sol reflectir maneres de viure pròpies de l’àmbit rural, amb
presència de la nostra tradició, paisatges, menjars, comportaments que, en
molts casos, han deixat de ser presents a la vida diària. A més, les fórmules
de començament i acabament no són les més
genèriques o repetides en altres llibres de rondalles: «Jo parle de fa molt de
temps; quan no hi havia cotxes i els carros tirats pels animals eren els amos i
senyors de camins i sendes».
Els objectius que es
treballen amb la seua lectura són: conèixer la cultura i les tradicions
pròpies, descobrir la narració oral, aprendre diferents tipus de narracions i
identificar part del nostre territori. I les competències bàsiques que s’assoleixen:
d’aprendre a aprendre, coneixement i interacció en el món físic, artística i
cultural, iniciativa i autonomia personal, així com la social i la ciutadana. La dolçaina màgica pertany al núm. 2 de
la Sèrie Roja [a partir de 10 anys] de la col·lecció La Feram d’Onada Edicions. Amb una bella il·lustració a la portada de
Noèlia Conca Francés. Un títol imprescindible perquè els xiquets es capbussen en
una lectura més que recomanable.
ENRIC SANÇ
19 de maig de 2014
19 de maig de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Elogi del no-res